Penjelasan Berhubung Hukum Zikir Menari
Mukadimah
Isu ini hangat diperkatakan oleh semua
pihak. Sebagaimana yang dijelaskan dalam Facebook kami, kami mahu
membincangkannya secara khusus seperti yang telah dijanjikan. Bersama
dengan isu ini, banyak tajuk berkaitan yang lain dan kami tidaklah
membincangkannya kecuali tajuk ini sahaja supaya ia lebih terfokus dan
sampai kepada sasaran. Justeru, Bayan Linnas pada kali ini kami namakan
dengan Penjelasan Berhubung Hukum Zikir Menari
Maka, kami kemukakan di sini pelbagai
pandangan dan hujahan berdasarkan nas atau fatwa yang dikemukakan.
Semoga pencerahan ini memberi kefahaman yang baik kepada kita. Amin.
Definisi Zikir
Pelbagai maksud dan definisi dapat
diberikan kepada pengertian zikir. Dari segi bahasa zikir bermaksud
mengingati. Semantara dari segi istilah pula zikir merupakan mengingati
Allah s.w.t. bilamana dan di mana sahaja berada dengan cara-cara yang
dibolehkan oleh syarak seperti menerusi ucapan perbuatan atau dengan
hati.
Selain itu, zikir juga dapat diertikan
sebagai sebahagian daripada rangkaian iman yang diperintahkan agar kita
melakukannya setiap saat. Mengingati Allah mendorongkan seseorang
melakukan suruhan-Nya dan meninggalkan laranganNya. Mengingati Allah
adalah usaha yang berkesan untuk mempertingkatkan keimanan dan ketakwaan
kepada Allah
Zikir terbahagi kepada dua samada qalbi (dalam hati) atau lisani (iaitu pada lafaz lidah). Imam Nawawi rahimahullah
menjelaskan, zikir yang terbaik adalah yang dilakukan bersama; hati dan
lisan. Di antara zikir dengan hati dan zikir dengan lisan, zikir dengan
hati adalah lebih baik.
Zikir orang-orang soleh adalah dengan
tasbih, tahmid, takbir dan tahlil sementara zikir orang yang berpaling
daripada Allah iaitu dengan nyanyian yang melalaikan, ghibah (mengumpat
orang lain), namimah (mengadu domba), dan kekejian. Seorang penyair
menggambar golongan ini dengan menyatakan:
Definisi Menari
Definisi menari dalam Kamus Dewan menari
bermaksud melakukan tari (gerakan badan serta tangan dan kaki berirama)
mengikut rentak muzik manakala berdansa bermaksud menari cara Barat.
Ini bermakna menari lebih luas konsepnya dan contoh-contoh ayat boleh
dilihat dalam kamus, buku, majalah dan artikel yang berkaitan.
Hukum Gerakan Dalam Zikir
Sebelum dibincangkan tajuk utama iaitu
zikir dalam keadaan menari, suka dinyatakan bahawa zikir dalam keadaan
bergerak adalah perkara yang dibolehkan kerana ia menyebabkan badan
menjadi lebih bersemangat untuk melaksanakan ibadat zikir. Mereka
berdalilkan kepada nas al-Qur’an dan hadith antaranya:
Firman Allah SWT
الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ
Maksudnya: “…(Iaitu) orang-orang yang
menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa
mereka berbaring mengiring…”
(Surah Ali Imran: 191)
Al-Maraghi berkata: “Sepanjang
menjalani kehidupan, mereka tidak pernah lupa kepada Allah SWT malahan
mereka sering mengingati Allah SWT dengan hati yang terang dan menyedari
sepenuhnya bahawa Allah SWT sentiasa mengawasi dirinya.”
Adapun dari segi hadith Ummu al-Mukminin
Aisyah RAnha pernah melaporkan bahawa Rasulullah SAW berzikrullah
(berzikir kepada Allah) dalam semua keadaan. Sedang berjalan, menaiki
kenderaan, di atas kenderaan, berbaring, duduk dan bermacam lagi pernah
dilaksanakan oleh Rasulullah SAW.
Hukum Zikir Dalam Keadaan Menari
Setelah melihat kepada isu yang begitu
hangat ini, kami mendapati terdapat dua pandangan dengan masing-masing
berhujah. Secara ringkasnya seperti berikut.
Pertama: Haram
Antaranya firman Allah SWT:
Antara hujah golongan ini adalah
Rasulullah SAW tidak melakukannya begitu juga secara umumnya para
Sahabat tidak melakukannya kecuali sebahagian kecil sahaja di kalangan
mereka.
اللَّـهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ
كِتَابًا مُّتَشَابِهًا مَّثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ
يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَىٰ
ذِكْرِ اللَّـهِ
Maksudnya: "Allah telah menurunkan
sebaik-baik perkataan iaitu Kitab Suci Al-Quran yang bersamaan isi
kandungannya antara satu dengan yang lain (tentang benarnya dan
indahnya), yang berulang-ulang (keterangannya, dengan berbagai cara);
yang (oleh kerana mendengarnya atau membacanya) kulit badan orang-orang
yang takut kepada Tuhan mereka menjadi seram; kemudian kulit badan
mereka menjadi lembut serta tenang tenteram hati mereka menerima ajaran
dan rahmat Allah..."l
(Surah al-Zumar: 23)
Ayat ini juga membantah tarian-tarian
atas nama ibadah kerana ia telah menjelaskan keadaan orang Mukmin saat
mendengar zikir yang disyariatkan. Keadaan orang Mukmin yang mengenal
Allah SWT, yang takut kepada hukuman-Nya, ketika mendengarkan
firman-Nya, janji dan ancaman-Nya, hati mereka melunak, air mata
bertitisan, bergementar kulit, tampak khusyuk dan penuh ketenangan.
Bukannya dalam keadaan tarian yang seperti tidak sedarkan diri.
Seterusnya mereka bersandarkan kepada
ijma’ ulama’ yang melarang serta menganggap perbuatan tarian seperti itu
adalah bid’ah yang ditegah. Antara tokoh yang tegas dengan pendapat ini
adalah:
- Imam Abu Bakar al-Turtusi
- Imam Taqiyuddin al-Subki
- Imam Ibn Hajar al-Haitami
- Imam al-Qurtubi
- Imam Ibn Kathir
- Syeikh Ibrahim bin Muhammad al-Hanafi dan lain-lain lagi.
Antara kaedah yang masyhur digunakan ialah:
الأَصْلُ فِي الْعِبَادَاتِ الْحَظَرُ أَوِ التَّوَقُّفُ
Maksudnya: Asal pada ibadat adalah haram atau tawaqquf
Maksud tawaqquf adalah terhenti kepada
dalil. Jika terdapat dalil hukumnya dibolehkan. Sebaliknya jika tiada
dalil, hukumnya adalah haram. Kaedah ini telah digunakan oleh ramai
tokoh ulama’ antaranya :
- al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani dalam Fath al-Bari
- Imam al-Zurqani dalam mensyarahkan kitab al-Muwatta’
- Imam Ibn Muflih dalam al-Adab al-Syar’iyyah
- Imam al-Syaukani dalam Nail al-Authar dan ramai lagi.
Antara tokoh ulama’ terdahulu yang memfatwakan ketidakharusan berzikir dalam keadaan menari ialah:
- Imam Ibn Qudamah al-Maqdisi ketika ditanya dalam isu ini beliau menyatakan: “Sesungguhnya pelaku perbuatan ini bersalah, kehormatan dirinya jatuh. Orang-orang yang mengamalkan perbuatan ini secara berterusan kesaksiannya ditolak disisi syara', perkataannya tidak diterima, rentetan daripada ini, tidak diterima periwayatannya dalam hadis Rasulullah SAW, tidak diterima juga kesaksiannya dalam melihat anak bulan Ramadhan, dan tidak diterima berita-berita agama yang dibawa. Manakala keyakinan bahawa dirinya cinta pada Allah, sesungguhnya kecintaan dan ketaatan tersebut mungkin terjadi selain dari amalan ini, dan mungkin dia mempunyai hubungan dan amalan yang baik dengan Allah selain daripada situasi yang disebutkan ini.Sedangkan amalan ini merupakan satu maksiat dan permainan senda gurau, yang dikeji oleh Allah dan Rasul-Nya, dibenci pula oleh ahli ilmu dan mereka menamakan berbuatan ini sebagai bid’ah dan melarang dari berlakunya. Tidak boleh bertaqarrub dengan Allah dengan melakukan maksiat kepada-Nya, tidak boleh juga ketaatan kepada Allah terjadi dengan melakukan larangan-Nya. Barangsiapa yang menjadikan wasilah kepada Allah dengan maksiat dia patut dipulau dan dijauhkan, dan barangsiapa menjadikan permainan dan persendaan sebagai agama, mereka adalah seperti orang yang berusaha menyebarkan kerosakan diatas muka bumi, dan orang-orang yang ingin sampai kepada Allah bukan dengan cara Rasulullah SAW dan sunnahnya, maka dia sangat jauh untuk mencapai apa yang diidamkannya". (sebahagian fatwa yang mengutuk penggunaan seruling, tarian dan pendengaran muzik oleh Imam Ibnu Qudamah. Rujuk http://majles.alukah.net/t36981/)
- Sultan al-Ulama’ Izzuddin Abd al-Salam melalui kitabnya Qawa’id al-Ahkam fi Masalih al-Anam 2/349-350 antara lain menyebut: " …Manakala tarian dan tepukan : ianya adalah keringanan (akal) dan kebodohan menyerupai gerakan perempuan, tidak ada yang melakukan demikian itu kecuali orang yang cacat akalnya, atau berpura-pura lagi pembohong, bagaimana dia boleh menari mengikuti dengan irama nyanyian daripada orang yang telah hilang jiwanya, dan telah tiada hatinya! Sedangkan Rasulullah SAW telah pun bersabda : (Sebaik-baik kurun adalah kurunku, kemudian kurun yang selepasnya, kemudian yang selepasnya). Tidak pernah seorang pun yang boleh diikuti amalan mereka melakukan sebarang perbuatan demikian, sesungguhnya demikian itu hanyalah penguasaan syaitan keatas suatu kaum yang menyangka lenggokan mereka ketika mendengar(nyanyian yang dianggap zikir) adalah bentuk pergantungan dengan Allah Azza wa Jalla. Sesungguhnya mereka telah tertipu dengan apa yang mereka kata, dan menipu dalam apa yang mereka dakwa. Mereka mendakwa bahawa mereka mendapat dua kelazatan ketika mendengar apa yang didendangkan, Pertama. kelazatan ma'rifah dan keadaan bergantung pada Allah. Kedua, kelazatan suara, lenggokan nada, kata-kata yang tersusun yang membawa kepada kelazatan nafsu yang bukan dari agama dan tiada kaitan dengannya. Tatkala makin besar dua kelazatan ini yang mereka rasa, mereka tersilap dan menyangka bahawa terkumpulnya kelazatan itu berlaku dengan ilmu ma'rifat dan keadaan, akan tetapi tidak begitu, bahkan yang sering berlaku hanyalah kelazatan nafsu semata yang tiada kaitan dengan agama. Sebahagian ulama mengharamkan tepukan tangan, kerana hadis Rasulullah SAW (Sesungguhnya tepukan hanya untuk perempuan) dan Rasulullah melaknat perempuan yang menyerupai lelaki, begitu juga lelaki yang menyerupai perempuan. Barangsiapa yang merasai kehebatan Allah, dan menyedari kebesarannya, tidak dapat dibayangkan akan timbul dari dirinya tarian dan tepukan, dan tidak timbul tarian dan tepukan kecuali dari orang yang dungu lagi jahil, tidak akan berlaku pada yang berakal dan mulia. Bukti kejahilan pelaku kedua perbuatan ini ialah bahawasanya syari’at tidak mengajarkannya tidak dari Al-Quran, juga tidak dari Al-Sunnah, juga tidak dilakukan walau seorang dari nabi-nabi, dan tidak diendahkan oleh pengikut-pengikut para nabi, bahkan ianya hanya dilakukan oleh golongan jahil lagi bodoh yang terkeliru hakikat sesuatu dengan nafsu mereka. Sesungguhnya Allah telah berfirman: ("…Dan kami telah turunkan padamu sebuah kitab yang menerangkan segala perkara…). Ulama salaf terdahulu telah pergi, begitu juga dengan golongan terhormat dari golongan khalaf kemudian, tiada sebarang perkara yang mengelirukan mereka. Barangsiapa yang melakukan yang demikian, dan yakin bahawa itu merupakan suatu tujuan dirinya, demikian itu bukanlah suatu yang mendekatkan dirinya pada tuhannya, dan sekiranya dia meyakini bahawa demikian itu tidak dilakukan kecuali ingin bertaqarrub dengan Allah, sangat kejinya apa yang telah dilakukan, kerana dia menyangka perbuatan ini sebahagian dari ketaatan, sedangkan ianya hanya suatu bentuk kebodohan"
Kedua: Harus
Mereka berhujahkan kepada umum ayat dan beberapa dalil daripada hadith antaranya firman Allah SWT:
الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ
Maksudnya: “…(Iaitu) orang-orang yang
menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa
mereka berbaring mengiring…”
(Surah Ali Imran: 191)
Imam al-Alusi dalam Ruh al-Ma’ani
menyatakan bahawa sebagaimana yang diceritakan daripada Ibn Umar RA dan
Urwah bin al-Zubair RA serta jamaah daripada sahabat RA, mereka telah
keluar untuk menyambut hari raya di musolla dan berzikir kepada Allah.
Tatkala dibacakan ayat di atas, mereka bangun berzikir dalam keadaan
berdiri sebagai tabarruk muwaffiqh ayat tersebut.
Firman Allah SWT:
فَإِذَا قَضَيْتُمُ الصَّلَاةَ فَاذْكُرُوا اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِكُمْ
Maksudnya: “Kemudian apabila kamu telah
selesai mengerjakan sembahyang, maka hendaklah kamu menyebut dan
mengingati Allah semasa kamu berdiri atau duduk, dan semasa kamu
berbaring.”
(Surah Al-Nisa’: 103)
Imam al-Qurtubi dalam al-Jami’ al-Ahkam
menyebut: Dalam ayat di atas, Allah menyatakan anak Adam melakukan
urusan mereka dalam tiga keadaan. Ianya seolah-olah membataskan
mengikuti masa.
Antara hadith yang digunakan oleh golongan yang mengharuskan adalah
Daripada Aisyah RA berkata:
جَاءَ حَبَشٌ يَزْفِنُونَ فِي يَوْمِ عِيدٍ
فِي الْمَسْجِدِ، فَدَعَانِي النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ،
فَوَضَعْتُ رَأْسِي عَلَى مَنْكِبِهِ، فَجَعَلْتُ أَنْظُرُ إِلَى
لَعِبِهِمْ، حَتَّى كُنْتُ أَنَا الَّتِي أَنْصَرِفُ عَنِ النَّظَرِ
إِلَيْهِمْ
Maksudnya: “Telah datang orang Habsyah
menari pada hari raya di masjid. Lalu Nabi SAW memanggilku dan aku
meletakkan kepalaku di atas bahu Baginda. Aku menonton tarian mereka
sehingga aku mengalihkan pandanganku daripada mereka.”
Riwayat Muslim (892)
Daripada Saidina Ali RA berkata:
زرت النبي صلى الله عليه وسلم مع جعفر وزيد
بن حارثة ، فقال النبي صلى الله عليه وسلم لزيد : ( أنت مولاي ) فبدأ زيد
يحجل ويقفز على رجل واحدة حول النبي صلى الله عليه وسلم ، ثم قال لجعفر : (
أما أنت فتشبهني في خَلقي وخُلقي ) فحجل جعفر كذلك ، ثم قال لي : ( أنت
مني وأنا منك ) فحجل خلف جعفر
Maksudnya: “Aku telah menziarahi Nabi SAW
bersama Ja’far dan Zaid bin Harithah. Maka bersabda Nabi SAW kepada
Zaid: ‘Awak adalah bekas hambaku.” Zaid kemudiannya merasa amat suka dan
menggerakkan badan kerana kegirangan atas sebelah kaki di hadapan Nabi
SAW. Kemudian Nabi berkata kepada Ja’afar: ‘Awak pula sama sepertiku
dari segi rupa bentuk dan akhlak.’ Maka Ja’far menggerakkan badan kerana
kegirangan kemudian Rasulullah SAW berkata kepadaku pula: ‘Awak
daripadaku dan aku daripadamu.’. Lantas Saidina Ali menggerakkan badan
kerana kegirangan di belakang Ja’far.”
Riwayat Ahmad (2/213)
Al-Allamah al-Kattani menafsirkan
perkataan (حجل) dengan menari dalam keadaan tertentu. Sama seperti
pendapat Ibn Hajar al-Asqalani.
Selain itu, diriwayatkan oleh Abu Naim, daripada al-Fudhail bin ‘Iyadh RH berkata:
كان أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم
إذا ذكروا الله تعالى تمايلوا يمينا وشـمالا كما يتـمايل الشـجر في يوم
الريح العاصف إلى إمام ثم إلى وراء.
Maksudnya: “Bahawa sahabat Rasulullah SAW
ketika berzikir bergoyang-goyang ke kanan dan ke kiri seperti mana
pokok bergoyang ditiup angin kencang ke hadapan kemudian ke belakang.”
(al-Tartib al-Idariyah, Abd al-Hayy al-Kattani, 2/134)
Adapun pendapat ulama’ yang mengharuskannya pula antaranya ialah:
- Al-Allamah Ahmad Zaini Dahlan tatkala disebut hadith dan nas berkenaan dengan Ja’far, mengambil hukum bahawa Rasulullah tidak mengingkari perbuatannya dan atas dasar inilah ia dijadikan sumber hujah bagi golongan sufi menari ketika merasai keseronokan dalam majlis zikir.
- Syeikh 'Attiyyah Saqar dalam kitabnya yang terkenal Fatawa min Ahsanil Kalam menyebut:
وقد قال المحققون ان الكذر كأية عبادة لا يقبل الا اذا كان خالصا لوجه الله لا رياء فيه ولا سمعة
Sungguh telah berkata oleh segala ulama'
Muhaqqiq akan bahawasa zikir itu seperti ayat ibadat, tak diterima
melainkan apabila ia ialah bersih semata - mata kerana Zat Allah, tiada
jenis riak padanya dan tiada sum'ah.
وكذلك اذا صحب الذكر أصوات صاخبة أو حركات
خاصة تذهب الخشوع كان عبادة ظاهرية جوفاء خالية من الروح ومثل ذلك اذا
كانت المجالس تؤذي الغير كالمرضى المحتاجين الى الراحة أو المشتغلين
بمذاكرة علم أو عبادة أخرى اهـــ
Demikian itu juga apabila bersama zikir
ini suara-suara yang bingit atau gerakan-gerakan yang tertentu yang
menghilangkan akan khusyuk nescaya adalah ia ialah ibadat zahir serta
sunyi daripada ruh ibadat, dan seumpama demikian itu ialah apabila
majlis-majlis ini ialah menyakiti orang lain seperti orang-orang sakit
yang mmerlukan rehat atau orang-orang yang sibuk dgn muzakarah ilmu atau
ibadat yg lain.
- Syeikh Mutawalli al-Sya’rawi menyatakan di dalam Majalah al-Tasawwuf al-Islami:
إذا لم تجد فيه نصاً فالأمر على الإباحة
لأن النهى على التحريم افعل ولا تفعل فهو على مطلق الإباحة وإذا كان
التمايل صناعيا كان نفاقا وإذا كان التمايل طبيعيا كان وجداً لا سيطرة
للإنسان عليه والذكر راحة نفسية وعلى كل حال فالذاكرون وإن تمايلوا فهم خير
من الذين يتمايلون فى حانات الرقص
Apabila tak dijumpai satu nas pun pada
masalah ini maka perkara ini adalah harus kerana larangan atas
mengharamkan itu ialah sighah if'al dan la taf'al, maka ia semata - mata
harus, dan apabila condong badan (bergerak) badan dibuat-buat nescaya
adalah ia nifaq dan apabila condong tubuh itu dengan semulajadi, maka ia
adalah rasa batin, tidak boleh dibuat-buat perasaan tersebut, dan zikir
itu ialah kerehatan diri dan pada setiap kelakuan. Maka orang yang
berzikir itu sekalipun bergerak badan mereka itu, lebih baik daripada
mereka yang bergerak yakni bergerak - gerak mereka dalam tarian di kedai
arak.
Tarjih
Selepas meneliti beberapa hujah dari dua aliran yang mengharamkan dan yang membenarkannya, kami berpendapat:
- Pengharaman zikir dalam keadaan menari adalah lebih kuat kerana kaedah yang digunakan amat jelas.
- Hadith yang digunakan untuk mengharuskan zikir dalam keadaan menari lebih bersifat menggambarkan berita gembira yang diperolehi daripada Rasulullah SAW, bukannya mereka berzikir semasa itu. Ini adalah dua keadaan yang berbeza.
- Begitu juga perlakuan itu adalah hanya beberapa orang sahabat sahaja, bukan keseluruhan dan ia tidak ada kena mengena dengan zikir.
- Seterusnya mereka menggunakan perkataan tamayul yang memberi maksud menggoyangkan atau melenggokkan sedikit badan. Ia bukanlah seperti menari.
- Kami juga berpendapat, maksud gerakan yang diharuskan itu hanya gerakan yang kecil atau sedikit seperti kepala dihayun ke hadapan dan ke belakang atau ke kiri dan ke kanan sepertimana yang dilakukan oleh seseorang ketika asyik berzikir. Maka, ini tidak menjadi masalah dan dibolehkan.
- Hujah yang mengharuskan itu telah dijawab oleh ramai ulama seperti nas-nas yang dikemukakan lebih bersifat umum dan bukan dimaksudkan secara khusus berdasarkan wajah istidlal yang digunakan.
- Begitu juga kedudukan hadith seperti hadith Saidina Ali. Terdapat padanya dua illah.
- Hani’ bin Hani’ dianggap jahalah dari segi halnya tau keadaannya.
- Tadlis Ibn Ishaq al-Sabi’i.
Justeru hadith ini dianggap lemah oleh kebanyakan ulama’ hadith.
- Fatwa Sultan al-Ulama’ Izzuddin Abd al-Salam dan Ibn Qudamah al-Maqdisi begitu kukuh untuk menjadi penguat dan sandaran pengharaman zikir dalam keadaan menari.
Kenyataan JAKIM
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim)
menegaskan supaya orang Islam tidak meniru amalan berzikir ke atas Nabi
Muhammad SAW sambil menari kerana perbuatan itu disifatkan sebagai
ajaran yang menyeleweng.
Ketua Pengarah Jakim, Datuk Othman
Mustapha berkata, pihaknya telah mengeluarkan larangan tersebut dalam
laman web e-fatwa menerusi keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis
Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Kali Ke-48 pada 3 April 2000.
“Beberapa tahun lalu budaya berzikir
sambil menari ini tersebar di Malaysia dan ketika itu Jakim telah pun
mengeluarkan larangan kepada umat Islam supaya tidak terpengaruh atau
mengikut cara tersebut.
“Bagaimanapun kejadian yang sama berlaku
lagi, justeru Jakim menegaskan sekali lagi bahawa budaya berzikir
sambil menari itu merupakan ajaran yang menyeleweng dan bertentangan
dengan budaya masyarakat Islam di negara ini,” katanya.
Dalam isu seperti ini, amatlah perlu
kita memahami hakikat tasawwuf sebenar dan juga tareqat supaya apa yang
kita amalkan benar-benar mengikut yang diredhai Allah SWT.
Syeikh Dahlan al-Qadiri dalam kitabnya
Siraj al-Talibin telah menyebut bahawa hukum belajar tasawwuf adalah
wajib aini bagi setiap mukallaf. Ini kerana sebagaimana wajib
mengislahkan yang zahir, begitu juga wajib mengislahkan yang batin.
Benarlah kata Imam Malik
Siapa yang bertasawwuf tanpa faqih dia mungkin membawa kafir zindiq.
Siapa yang mempelajajari feqah tanpa tasawwuf, dia boleh membawa fasiq.
Siapa yang menghimpunkan kedua-duanya nescaya dia yang sebenarnya tahqiq.
Tatkala kita ingin mendekatkan diri
kepada Allah samada melalui ilmu atau penghayatan amalan maka hendaklah
ia benar-benar mengikut apa yang disyariatkan oleh Allah.
Syeikh Abdul Qadir al-Jailani pernah
berkata dan mewasiatkan kepada anaknya: “Terbanglah kamu ketika kamu
menuju kepada Allah dengan dua sayap iaitu Kitabullah dan Sunnah Rasul.”
Hal ini amat penting kerana sehebat mana manusia sekalipun, jika
rujukannya bukan lagi Kitabullah dan Sunnah Rasul maka mudahlah terbelit
dengan godaan syaitan.
Justeru, amat wajar kita melakukan
sesuatu benar-benar dengan kefahaman dan sebaliknya tanpa ilmu,
seseorang itu mudah terpedaya dan tergelincir daripada hakikat Islam
yang sebenar. Bacalah kitab-kitab tasawwuf seperti Minhaj al-Abidin oleh
Imam al-Ghazali, Mukhtasar Minhaj al-Qasidin oleh Ibn Qudamah
al-Maqdisi dan lain-lain ulama sufi yang muktabar.
Sekali lagi kami tegaskan hukum zikir dalam bentuk tarian tidak dibolehkan sama sekali.
Walaubagaimanapun, jika bentuk goyangan sebahagian kepala atau badan
dalam keadaan sedar, waras, tidak dibuat-buat, disamping menjaga adab
tatasusila dan tidak berlebihan, maka adalah diharuskan.
Kami menjawab persoalan berkaitan tasawwuf ini begitu banyak melalui buku kami, A – Z Tentang Tasawwuf dan juga kitab Ahasin al-Kalim Syarah al-Hikam.
Semoga dengan sedikit pencerahan ini menjadikan kita benar-benar
memahami akan hakikat Islam yang sebenar untuk kita amali yang akhirnya
menuju kepada Allah SWT mengikut yang diredhai-Nya. Semoga kita semua
menjadi hamba-hamba-Nya yang bernaung di bawah kehidupan Islam yang
sebenar dan merasai kemanisan dalam hati ketika beramal. Amin.
Penutup
Alhamdulillah, selesailah sudah Bayan
Linnas Siri ke-17 berkenaan dengan hukum zikir dalam keadaan menari.
Dengan menekuni kedua-dua pendapat dan hujah, alangkah baik kita
melandasi bahtera kehidupan kita terutamanya pengamalan ibadat ‘ala
basirah dan mengikut hadyun nabawi kerana sudah barang tentu mendapat
keselamatan di dunia dan akhirat. Pada saat yang sama juga hendaklah
kita melazimi dan membanyakkan zikir sebagaimana galakan Islam itu
sendiri melalui nas al-Qur’an dan hadith supaya kita berzikir dengan
sebanyak-banyaknya.
Syariat Islam tidak menyebut secara
jelas dan terang tentang kebolehan tarian ketika berzikir, baik dalam
al-Qur’ann mahupun Hadith. Hal itu juga belum pernah dilakukan oleh
mana-mana Rasul dan Nabi pun dan begitu juga mereka yang mengikut jejak
langkah Rasulullah di kalangan sahabat. Atas asas inilah alangkah
baiknya kita berpada dengan berzikir bersungguh-sungguh sepertimana yang
dilakukan di kalangan khalayak masyarakat kita ketika ini dengan
menjaga adab dan tatasusilanya.
Tarian zikir yang dilakukan oleh
sebahagian manusia penuh dengan keadaan yang kurang baik. Sementelahan
lagi, ia membawa kepada tasyabbuh (penyerupaan) kepada penganut agama
lain atau wanita dan kanak-kanak yang kecil begitu juga mencampur
adukkan antara maksiat dan ibadat. Lebih dibimbangi lagi, sudah ada
unsur muzik yang dimasukkan sama yang banyak melalaikan hati ketika
berzikir.
Akhir kalam, saya berdoa kepada Allah
mudah-mudahan Allah menunjukkan kita kepada jalan keredhaan-Nya dan
selamat daripada sebarang maksiat. Amin.
Akhukum Fillah,
DATUK DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI
Muft Wilayah Persekutuan.
19 April 2015 bersamaan 29 Jamadil Akhir 1436H
Disalin daripada :
0 comments: